Per tal que el transport públic sigui àgil, accessible, atractiu i funcioni cal plantejar bé el recorregut, la ubicació de les parades, el nombre de vehicles o quantes línies i en quin sentit circulen.
Fins ara teníem 2 línies de bus, l’L1 i l’L2. Aquestes 2 línies juntes han cobert pràcticament tota la ciutat amb 37 parades en ruta (sense comptar les de Can Bros i Pou Merli), però amb diverses mancances que s’havien de solucionar, com que el temps d’espera varia molt a algunes parades o que les dues línies funcionen en el mateix sentit, en comptes de que cada línia funcioni en un sentit diferent.
És cert que amb els nous horaris passarà un bus cada mitja hora a cada parada, però això és possible perquè 3 zones de Martorell es queden sense para, dificultant el seu accés al transport públic.
Movem Martorell
El govern de Junts-PSC ha fet uns canvis que haurien de millorar el funcionament, però realment millora? D’entrada, amb la unificació de l’L1 i l’L2 en la LU (Línia Urbana) es redueix el nombre de parades a 31 en ruta i 3 a demanda. És a dir, es retallen 3 parades i 3 més esdevenen parades a demanda: haurem de fer servir una aplicació mòbil perquè el bus passi per allà.
Redueixen el nombre de parades, però la nova ubicació/distribució fa arribar el bus a tots els barris? Doncs el cert és que no: a Can Cases creen una nova parada a tocar de l’N-II, mentre que les altres dues del barri seran a demanda. És a dir, tothom de Can Cases haurà de baixar a la rotonda o fer servir l’aplicació. Al darrer Ple vam posar de manifest les dificultats d’accés a la tecnologia de gent gran i altres col·lectius si els forcem a demanar el bus amb una app. La resposta va ser que també hi haurà un telèfon (no hem trobat la informació de moment publicada), hi farem seguiment del funcionament d’aquest servei per garantir que ningú es queda enrere.
D’altra banda, la Sínia es queda sense parada pròpia i una part del Torrent de Llops perd les 2 que tenia al carrer Francesc Macià. Ara el servei es redueix a 3 parades concentrades al carrer de Josep Irla.
A Camí Fondo desapareixen les parades de Dr. Lluís Gaya i la de Plaça Mare Caterina Coromina. Això deixa una amplia zona sense parades. La gent haurà de travessar uns quants carrers per poder agafar el bus. També fan de la parada del Carrer Pou del Merli la tercera parada de demanda.
Finalment, no aborden problemes estructurals greus, com per exemple, la multitud de parades on la guagua s’atura lluny de la vorera, per falta d’espai reservat al bus, obliguen a la persona a baixar l’esglaó a la carretera per poder pujar al bus. Per molt que els nous vehicles tinguin rampa, de res serveix si no es revisa l’estat de la xarxa de forma integral.
És cert que amb els nous horaris passarà un bus cada mitja hora a cada parada però això és possible perquè 3 zones de Martorell es queden sense parada, dificultant el seu accés al transport públic. Això no incentiva que la gent en faci ús i eviti el vehicle privat. A més, seguirem amb el problema del sentit únic de la línia.
El temps dirà si aquests canvis atrauen més persones cap a un model de mobilitat sostenible o ens empenyen a seguir movent-nos en cotxe